Lär dig hur de olika betalningsalternativen fungerar, och hur du administrerar betalningar manuellt.
I bokningssystemet kan du välja olika betalningsalternativ efter din verksamhets behov. Du hittar betalningsalternativen under Inställningar > Betalning.
Onlinebetallösningar
En onlinebetalningsleverantör är något av de externa betalningstjänsterna som är anslutet till bokningssystemet, exempelvis Dintero eller Stripe. Med onlinebetallösning kan du säkerställa att kunden har betalat för sin bokning i förväg. Detta gör även att du som administratör kan göra återbetalningar och skicka betallänkar till kunden direkt genom systemet.
Här hittar du information om våra onlinebetalningsleverantörer.
Offlinebetalningsmetoder
Ibland kan det vara användbart att låta kunderna betala utanför BookSpot. I BookSpot finns det tre offlinebetalningsmetoder du kan aktivera för att dina kunder ska kunna betala på andra sätt.
Det är viktigt att du anger villkoren för betalning i instruktionerna samt övrig information som är viktig för att kunderna ska kunna genomföra sin betalning.
Banköverföring
Du kan låta dina kunder betala sin bokning med en vanlig banköverföring. Innan du aktiverar denna betalmetod behöver du beskriva i instruktionsfältet hur betalningen ska gå till, till exempel genom att ange bankuppgifterna dit kunderna ska betala.
Kom ihåg att du som administratör bär ansvar för att säkerställa att betalningen har genomförts, då det inte finns någon koppling mellan BookSpot och ditt bankkonto som kan verifiera betalningen.
Fakturabetalning
Du kan aktivera fakturering, vilket kan vara ett bra alternativ om du till exempel har företagskunder. Väljer dina kunder fakturering behöver du som personal manuellt skicka fakturan till kunden och säkerställa med din bank att fakturan är betald.
Då det ofta kan ta någon/några dagar innan fakturan betalas kan det vara vara bra att ha en tidsgräns för betallösningen. Detta betyder att det, i exemplet ovan, inte kommer gå att välja faktura på bokningar närmare inpå starttiden än 14 dagar (336 timmar).
Betala på plats
Du kan även välja att aktivera offlinebetallösningen "Betala på plats" för att låta kunderna välja att betala sin bokning till exempel kontant, genom Swish eller med bankdosa när de kommer på plats till din verksamhet.
Betalningsalternativ vid manuell bokning som admin
Även när du skapar en bokning som administratör behöver du i sista steget registrera en betalningsmetod, som i bilden nedan.
Här följer en beskrivning av de olika alternativen.
Manuell betalning
Välj mellan betalsätten kort, swish, kontant och faktura. Det här alternativet passar bra vid drop-in-bokningar på plats. Det kräver också att du använder ditt eget kassasystem eller faktureringsmetod för att ta emot betalningen. Klicka därefter på "Registrera betalning".
Betallänk
Kunden får ett mail med en betallänk, och betalar sedan via onlinebetalningssystemet. Klicka på "Skicka betallänk". För att detta alternativ ska fungera behöver du ha angett en e-postadress på bokningen, samt ha minst en onlinebetallösning aktiverad.
Presentkort/kupongkod
Fyll i kundens kod. Klicka på "Registrera kupongkod".
Alternativet "Betala senare"
Alternativet är lämpligt om kunden vill betala på plats men gör bokningen i förhand, eller om du vill skicka en faktura och vänta tills fakturan är betalad innan du registrerar betalningen på bokningen. Vi berättar mer om hur du registrerar betalningar i efterhand nedan.
Registrera betalningar i efterhand
Med alternativet "Betala senare" behöver du registrera betalningen manuellt när kunden har betalat.
Hitta och öppna bokningen genom Historik eller Bokningsmanifest i menyn.
- Öppna bokningens flik Betalning.
- Klicka på knappen "Ny betalning".
- Välj mellan betalalternativen som beskrivits tidigare i artikeln.
- Klicka på "Spara" i övre högra hörnet.