Använder du Fortnox bokföringsprogram kan du integrera det till BookSpot för automatiserad överföring av transaktioner från BookSpot till Fortnox. Detta betyder att alla bokningar som betalas med online genom bokningssystemet bokförs automatiskt i Fortnox, - du kan se integrationen som en bokföringsassistent.
Integrationen kostar 199 kr/månad och avgiften läggs automatiskt på din BookSpot-avgift varje månad efter det att du aktiverat integrationen. Detta är en enkel och smidig koppling som vi tror kommer spara många timmar på administration.
Via integrationen bokförs alla betalningar på bokningar som görs i BookSpot via onlinebetallösningen (både direktbetalningar och betallänkar) samt returer. Dvs inte betalningar som ni tar utanför BookSpot, även om de registreras som en manuell betalning i systemet (kontant, faktura etc.).
Såhär kopplar du BookSpot till Fortnox
Steg 1: I BookSpot, gå in på Inställningar > Integrationer > Fortnox.
Steg 2: Sedan godkänner du villkoren och trycker "Aktivera".
Steg 3: Ladda ner artikellistan i BookSpot.
Steg 4: Logga in på Fortnox, och i menyn högst upp klickar du på ditt företagsnamn och välj 'Import' i listan.
Steg 5: Välj tabben 'Registerimport'.
Steg 6: Välj 'Artiklar' och klicka på Nästa.
Steg 7: Ladda upp artikellistan som du laddade ner i tidigare steg. Klicka Nästa.
Steg 8: Dra de olika fälten under "Din fil" till korrekt plats, dra t.ex. 'Benämning' till fältet 'Namn (obligatoriskt)', och 'Artikelnummer' till 'Artikelnummer'.
Steg 9: Klicka på Importera.
Steg 10: När importen är klar kommer du behöva ange momssats för varje artikel. Detta gör du genom att klicka på Register > Artiklar och gå sedan in på respektive produkt. Under sektionen "Bokföringsuppgifter" kan du välja rätt momssats för produkten. Glöm inte att spara!