Ibland kan det vara nödvändigt att meddela kunder om viktiga ändringar eller påminnelser inför eller efter bokningen. Då kan du skicka mail eller sms till kunden direkt från bokningssidan. 

Du kan välja att skicka meddelanden med ett av dina automatiska meddelanden som mall, alternativt skapa ditt helt egna. I bokningen kan du även spåra vilka meddelanden som skickats till kunden och hantera vilka automatiska meddelandena som ska skickas.  


Skicka meddelanden från bokning

Genom att gå in på en bokning och klicka "Skicka meddelande" kan du skicka mail eller sms till din kund för att meddela om viktiga ändringar i bokningen eller annan nödvändig information. 


Du kan välja att skriva ditt meddelande från början, eller så kan du välja en mall från dina existerande automatiska meddelanden för att sedan ändra/justera meddelandet till kunden. Du kan även välja om meddelandet ska skickas som sms eller e-post. 

Det finns också möjlighet att bifoga filer (bilder och pdf). Kom ihåg att bifogade filer endast kan skickas som mail.

När du sedan har valt mottagare av meddelandet och förhandsgranskat så kan du klicka "skicka" och välja om det ska skickas omedelbart eller om du vill schemalägga meddelandet för ett senare tillfälle. 


Spåra meddelanden till bokningar

Ibland kan det vara bra att kunna se om en kund mottagit och öppnat sitt automatiska meddelande, eller vilka meddelanden som är schemalagda att skickas till kunden. 

Allt detta kan du spår genom att gå till bokningssidan > Betalning > Meddelandehistorik.

Under Meddelandehistorik hittar du kommande meddelanden, som är de automatiska meddelanden som är schemalagda att skickas till kunden samt vilka meddelanden kunden mottagit och isåfall hur många gånger de öppnat mailet och/eller smset.

Genom att skicka meddelanden till bokningar kan du effektivt kommunicera med dina kunder och du får full koll på vilka meddelanden som skickats till kunden 🙌