Lär dig hur du återbetalar, och lägger till fler betalningar till en bokning.

  1. Öppna bokningen genom att klicka på kundens namn. Har du problem med att hitta bokningen, läs mer om hur man hittar en bokning.
  2. Gör antingen en återbetalning eller tilläggsbetalning enligt instruktionerna nedan.

Tilläggsbetalning

Du kan behöva göra en tilläggsbetalning när kunden har betalat bokning sedan innan, men sedan väljer att lägga till fler produkter eller ombokningsgaranti. Bokningar som bara är delvis betalda markeras med systemmeddelandet "Bokningen är delvis betald". 

  1. Klicka på knappen "Ny betalning" under sektionen Betalning.
  2. Ett popup-fönster öppnas. Ange det belopp som du vill registrera betalning för, och eventuellt kundens kupongkod.
  3. Välj betalsätt och klicka sedan på antingen "Registrera betalning", "Skicka betallänk" eller "Registrera kupongkod" beroende på betalsättet.

Nu ska betalningen ha registrerats som en ny rad under rubriken Betalningshistorik.

Återbetalning

Du kan behöva göra en återbetalning om kunden gör en ändring i sin bokning som innebär att totalpriset blir lägre. En återbetalning gör du inuti bokningen genom att klicka på den gula återbetalningsknappen bredvid den betalningen som du vill återbetala.


Viktigt! Återbetalningen sker på samma sätt som betalningen gjorts. 
  • Om kunden betalat med onlinebetalning kommer återbetalningen att göras via den leverantören. Det kan ta upp till 3 dagar innan kunden får tillbaka pengarna på sitt konto. 
  • Om kunden har betalat med hjälp av Swish, kort, kontanter eller faktura behöver du manuellt genomföra återbetalningen efter att du har registrerat den i systemet. Observera att Bookspot inte utför några återbetalningar. En återbetalning i systemet är endast en registrering av återbetalningen för att du lättare ska kunna hålla koll på hur mycket dina kunder har betalat.


Har du problem med betalningar i systemet? Kontakta oss på [email protected] så hjälper vi dig! 📨