Lär dig hur de olika betalningsalternativen fungerar, och hur du administrerar betalningar manuellt.
Betalning online
En onlinebetalningsleverantör är något av de externa betalningstjänsterna som är anslutet till bokningssystemet, exempelvis Bambora eller Stripe. När kunderna själva bokar via systemet så kommer bokningen inte hamna i systemet om de inte genomför betalningen. Om dina kunder kontaktar dig med svårigheter att betala kan du ta hjälp av vår checklista.
Betalningsalternativ vid manuell bokning
Även när du skapar en bokning som administratör behöver du i sista steget registrera en betalningsmetod, som i bilden nedan.
Här följer en beskrivning av de olika alternativen.
Manuell betalning
Välj mellan betalsätten kort, swish, kontant och faktura. Det här alternativet passar bra vid drop-in-bokningar på plats. Det kräver också att du använder ditt eget kassasystem eller faktureringsmetod för att ta emot betalningen. Klicka därefter på "Registrera betalning".
Betallänk
Kunden får ett mail med en betallänk, och betalar sedan via onlinebetalningssystemet. Klicka på "Skicka betallänk". För att detta alternativ ska fungera behöver du ha angett en e-postadress på bokningen, samt ha minst en onlinebetallösning aktiverad.
Presentkort/kupongkod
Fyll i kundens kod. Klicka på "Registrera kupongkod".
Alternativet "Betala senare"
Alternativet är lämpligt om kunden vill betala på plats men gör bokningen i förhand, eller om du vill skicka en faktura och vänta tills fakturan är betalad innan du registrerar betalningen på bokningen. Vi berättar mer om hur du registrerar betalningar i efterhand nedan.
Registrera betalningar i efterhand
Med alternativet "Betala senare" behöver du registrera betalningen manuellt när kunden har betalat.
Hitta och öppna bokningen genom Historik eller Bokningsmanifest i menyn.
- Öppna bokningens flik Betalning.
- Klicka på knappen "Ny betalning".
- Välj mellan betalalternativen som beskrivits tidigare i artikeln.
- Klicka på "Spara" i övre högra hörnet.